LEHDISTÖTIEDOTE: Viinien sokkomaistamisen SM-voitto Helsinkiin – voittajat mukaan MM-kisoihin Ranskaan

Eero Bomanson ja Erkki Piitulainen voittoisan SM-kisan jälkeen. Kuva: Stana Porvali.

Suomen Munskänkarna ry
Lehdistötiedote 9.6.2020

Suomen Munskänkarna ry, yksi Suomen suurimmista viiniseuroista, järjesti lauantaina 6.6.2020 viinien sokkomaistamisen SM-kilpailun Helsingissä. Kilpailuun osallistui kahden hengen joukkueita Helsingistä, Hämeenlinnasta, Jyväskylästä, Oulusta ja Uudeltamaalta. Kaksi voittajajoukkuetta Helsingistä jatkavat kisaamista syksyllä viinien sokkomaistamisen MM-kisoissa Ranskassa.

Parituntisessa kilpailussa maistettiin 12 viiniä. Viinit kaadettiin yksi kerrallaan kymmenen minuutin välein. Viineistä oli tunnistettava dominoiva rypälelajike, alkuperämaa, viinialue ja -ala-alue sekä vuosikerta. Kilpailussa ei saanut käyttää kirjallisuutta tai muita apuvälineitä.

Helsingin Munkänkarna vei kaksoisvoiton. Ensimmäiseksi sijoittui joukkue, jossa viinejä tunnistivat Erkki Piitulainen ja Samu Viljanen. Epi ja Samu keräsivät vastauksillaan yhteensä 23 pistettä. Toiseksi tuli Eero Bomansonin ja Esa Nymanin joukkue 16pisteellään. Kolmanneksi sijoittui Uudenmaan Munskänkarnan joukkue Juuli Lille ja Alexey Schramko, jotka saivat 14 pistettä.*

Suomen Munskänkarna lähettää kaksi parasta joukkuetta viinien sokkomaistamisen MM-kisoihin, jotka pidetään syksyllä Ranskassa.

SM-kisaviinit 2020 ja oikeat vastaukset

• Viini 1: Antica Fratta Franciacorta Brut (Alko 929447, 26,99 €): Chardonnay, Italia, DOCG Franciacorta
  • Viini 2: Les Monts de Juchepie CheninSec 2016 (Alko 907584, 37,50 €): Chenin Blanc, Ranska, Loire/AOC Anjou
  • Viini 3: Bürgerspital Würzburger Pfaffenberg Silvaner Trocken 2018 (Alko 529487, 24,90 €): Silvaner, Saksa, Franken
  • Viini 4: Nikolaihof Riesling 2017 (Alko 948477, 25,06 €): Riesling, Itävalta, Wachau
  • Viini 5: Valdesil Godello Sobre Lías 2014 (Alko 567297, 19,98 €): Godello, Espanja, DO Valdeorras
  • Viini 6: Mouton Cadet Réserve Sauternes 2016 (Alko 912984, 15,99 €): Sauvignon Blanc, Sémillon, Ranska, Bordeaux/AC Sauternes
  • Viini 7: Bock Cabernet Franc 2016 (Alko 419327, 19,90 €): Cebrenet Franc, Unkari, Villány
  • Viini 8: Kendall Jackson Vintners Reserve Zinfandel 2016 (Alko 958346, 24,99 €): Zinfandel, USA, Kalifornia/Mondecino County
  • Viini 9: Home of Erasmus Grenache (Alko 917143, 16,99 €): Grenache, Etelä-Afrikka, Coastal Region, WO Pekenierskloof
  • Viini 10: Quinta do Portal Reserva Tinto 2017 (Alko 493377, 19,98 €): Touriga Nacional, Tinta Roriz, Touriga Franca, Portugali, Douro
  • Viini 11: Planeta Merlot 2013 (Alko 926447, 29,98 €): Merlot, Italia, Sisilia
  • Viini 12: Kaiken Ultra Malbec 2017 (Alko 935847, 19,91 €): Malbec, Argentina, Mendoza

Viinit sokkomaistamisen SM-kisoihin valitsi munskalainen kilpailunjohtaja Juhani Huotari.

Nyt kisattu sokkomaistamisen SM-kilpailu on yksi esimerkki Munskänkarnan toiminnasta. Jäsenmäärältään maailman suurimman viiniseuran paikallisyhdistykset järjestäjät paikkakunnillaan erilaisia tasting- ja maistelutilaisuuksia, viinimatkoja sekä kolmitasoisen koulutusohjelman.

*16.6.2020 päivitetty tarkastuslaskennan mukaiset pisteet kakkossijalle tulleelle joukkueelle sekä kolmossijalle tullut joukkue ja sen pisteet.

***
Lisätietoja: Stana Porvali, hallituksen jäsen, Suomen Munskänkarna ry, p. 040 522 9922
Kisakuvia: https://drive.google.com/drive/folders/1-e4mZ1UwEF1lCey4um56S7RpFlKUki2f?usp=sharing

Viiniseura Munskänkarna on yli 27 000 jäsenellään maailman suurin viiniseura. Ruotsissa vuonna 1958 perustetun ja sieltä 1982 Suomeen rantautuneen järjestön tavoitteena on levittää ja syventää viinien ja muiden jalojen juomien tuntemusta sekä edistää hyviä ja kohtuullisia juomatapoja. Suomen Munkänkarna ry:een kuuluu 14 paikallisyhdistystä, joilla on yhteensä yli 1 500 jäsentä. www.munskankarna.org, www.facebook.com/SuomenMunska/ #Munska